Svaki sloj je neovisan o unutarnjim svojstvima,
načinu realizacije, a time i proizvođaču svih ostalih slojeva.
To vrijedi ne samo za isto računalo, već i za slojeve drugih računala. Čak i
isti sloj na dva računala može imati različite
proizvođače.
U osnovi, sloj komunicira samo sa slojem iste razine
na korespondentnom računalu. Potpuno je nesvjesan postojanja slojeva
drugih razina i
svega što se poruci dešava na putu.
Naredbe prima samo od izravno nadređenog sloja za
što je standardom definirano sučelje (interface). Isto vrijedi i za
izravno podređeni sloj putem kojega obavlja željenu komunikaciju.
Uzor za ovakav model možemo nači u svakodnevnom
životu. Promotrimo kako izgleda proces nabave računala između dva
poduzeća, od
kojih jedno prodaje, npr. računalnu opremu, a drugo ima potrebu kupiti
računalo.
Služba nabave jedino mora poznavati "jezik"
(protokol) službe prodaje u drugom poduzeću. Mora znati da na
početku mora poslati zahtjev za ponudu, nakon što primi ponudu može, neograničen broj
puta, tražiti objašnjenja, dopune i izmjene.
Kupnja počinje tek nakon što pošalje
naruđbu, nakon čega će doobiti robu za koju mora potpisati
otpremnicu, na temelju koje će dobiti račun.
Proces se završava izdavanjem naloga za plaćanje.
Ako se to ne desi u određenom roku, prodavač će mu uputiti
požurnicu. Nakon određenog
broja požurnica, primit će opomenu pred tužbu i na kraju, eventualno,
poziv na sud.
Ovo ilustrira dobro uređen postupak. Za svaku se
fazu zna koji su mogući slijedeći dokumenti (poruke) i svaki
dokument ima jasno definiran
sadržaj i njegovu strukturu (naziv, adresa, žiro račun, banka, rok
isporuke, vrsta robe, količina, cijena).
Unutar jednog poduzeće stvari su također
dobro definirane. Točno se zna tko uopće može odjelu nabave
(aplikacijski sloj) dati zadatak da nabavi računalo. Zna se i kako se to čini. U slučaj
uda u komunikaciji s prodajnom službom nabava ima problema ili nejasnoća,
to će obznaniti
upravo sloju iznad sebe: korisniku.
S druge, pak, strane, da bi se poslala bila koja
poruka prema prodajnoj službi drugog poduzeća, nabavni referent zadatke i
sadržaj poruke
prenosi svojoj tajnici. On će reči što treba kupiti, a ona će
ispuniti odgovarajuće obrasce.
Tajnica ima ispod sebe pisarnicu. Njoj će
dostaviti ispunjene obrasce zatvorene u pismo (paket). Pisarnica sva primljena
pisma odnosi na
poštu. Pošta sva pisma svih korisnika šalje svojim sustavom: vrečama,
koje idu u kontejnere, koji idu na brodove itd.
Vrlo je lako uočiti da pisarnica može pismo
dostaviti i tekličem, kurirskom službom ili telefaksom. Što god pisarnica
odabrala, ništa se u gornjim
slojevima neće promijeniti.
Slično, tajnica u odjelu nabave, može otići
raditi u drugo poduzeće na isti posao, bez potrebe prilagodb, jer je
postupak i njen posao (sloj) jasno definiran (standardiziran).