|
|
|
Svaki sloj je neovisan o
unutarnjim svojstvima, načinu realizacije, a time i
proizvođaču svih ostalih slojeva. To vrijedi ne samo za isto
računalo, već i za slojeve drugih računala. Čak i isti
sloj na dva računala može imati različite proizvođače.
|
|
U osnovi, sloj komunicira
samo sa slojem iste razine na korespondentnom računalu. Potpuno je
nesvjesan postojanja slojeva drugih razina i svega što se poruci dešava na
putu.
|
|
Naredbe prima samo od
izravno nadređenog sloja za što je standardom definirano sučelje
(interface). Isto vrijedi i za izravno podređeni sloj putem kojega
obavlja željenu komunikaciju.
|
|
Uzor za ovakav model možemo
nači u svakodnevnom životu. Promotrimo kako izgleda proces nabave
računala između dva poduzeća, od kojih jedno prodaje, npr.
računalnu opremu, a drugo ima potrebu kupiti računalo.
|
|
Služba nabave jedino mora
poznavati "jezik" (protokol) službe prodaje u drugom poduzeću.
Mora znati da na početku mora poslati zahtjev za ponudu, nakon što primi
ponudu može, neograničen broj puta, tražiti objašnjenja, dopune i izmjene.
|
|
Kupnja počinje tek
nakon što pošalje naruđbu, nakon čega će doobiti robu za koju
mora potpisati otpremnicu, na temelju koje će dobiti račun.
|
|
Proces se završava
izdavanjem naloga za plaćanje. Ako se to ne desi u određenom roku,
prodavač će mu uputiti požurnicu. Nakon određenog broja
požurnica, primit će opomenu pred tužbu i na kraju, eventualno, poziv na
sud.
|
|
Ovo ilustrira dobro
uređen postupak. Za svaku se fazu zna koji su mogući slijedeći
dokumenti (poruke) i svaki dokument ima jasno definiran sadržaj i njegovu
strukturu (naziv, adresa, žiro račun, banka, rok isporuke, vrsta robe,
količina, cijena).
|
|
Unutar jednog poduzeće
stvari su također dobro definirane. Točno se zna tko uopće
može odjelu nabave (aplikacijski sloj) dati zadatak da nabavi računalo.
Zna se i kako se to čini. U slučaj uda u komunikaciji s prodajnom
službom nabava ima problema ili nejasnoća, to će obznaniti upravo
sloju iznad sebe: korisniku.
|
|
S druge, pak, strane, da bi
se poslala bila koja poruka prema prodajnoj službi drugog poduzeća,
nabavni referent zadatke i sadržaj poruke prenosi svojoj tajnici. On će
reči što treba kupiti, a ona će ispuniti odgovarajuće obrasce.
|
|
Tajnica ima ispod sebe
pisarnicu. Njoj će dostaviti ispunjene obrasce zatvorene u pismo
(paket). Pisarnica sva primljena pisma odnosi na poštu. Pošta sva pisma svih
korisnika šalje svojim sustavom: vrečama, koje idu u kontejnere, koji
idu na brodove itd.
|
|
Vrlo je lako uočiti da
pisarnica može pismo dostaviti i tekličem, kurirskom službom ili
telefaksom. Što god pisarnica odabrala, ništa se u gornjim slojevima
neće promijeniti.
|
|
Slično, tajnica u
odjelu nabave, može otići raditi u drugo poduzeće na isti posao,
bez potrebe prilagodb, jer je postupak i njen posao (sloj) jasno definiran
(standardiziran).
|
|
|