B.Jeren i P.Pale: Sustavi za praćenje i vođenje procesa
ISO-OSI  © 1991.-2004.
OSI slojevi
Physical
Data Link
Network
Transport
Session
Presentation
Application
Physical
Data Link
Network
Transport
Session
Presentation
Application
interface
protocol
Svaki sloj je neovisan o unutarnjim svojstvima, načinu realizacije, a time i proizvođaču svih ostalih slojeva. To vrijedi ne samo za isto računalo, već i za slojeve drugih računala. Čak i isti sloj na dva računala može imati različite proizvođače.
U osnovi, sloj komunicira samo sa slojem iste razine na korespondentnom računalu. Potpuno je nesvjesan postojanja slojeva drugih razina i svega što se poruci dešava na putu.
Naredbe prima samo od izravno nadređenog sloja za što je standardom definirano sučelje (interface). Isto vrijedi i za izravno podređeni sloj putem kojega obavlja željenu komunikaciju.
Uzor za ovakav model možemo nači u svakodnevnom životu. Promotrimo kako izgleda proces nabave računala između dva poduzeća, od kojih jedno prodaje, npr. računalnu opremu, a drugo ima potrebu kupiti računalo.
Služba nabave jedino mora poznavati "jezik" (protokol) službe prodaje u drugom poduzeću. Mora znati da na početku mora poslati zahtjev za ponudu, nakon što primi ponudu može, neograničen broj puta, tražiti objašnjenja, dopune i izmjene.
Kupnja počinje tek nakon što pošalje naruđbu, nakon čega će doobiti robu za koju mora potpisati otpremnicu, na temelju koje će dobiti račun.
Proces se završava izdavanjem naloga za plaćanje. Ako se to ne desi u određenom roku, prodavač će mu uputiti požurnicu. Nakon određenog broja požurnica, primit će opomenu pred tužbu i na kraju, eventualno, poziv na sud.
Ovo ilustrira dobro uređen postupak. Za svaku se fazu zna koji su mogući slijedeći dokumenti (poruke) i svaki dokument ima jasno definiran sadržaj i njegovu strukturu (naziv, adresa, žiro račun, banka, rok isporuke, vrsta robe, količina, cijena).
Unutar jednog poduzeće stvari su također dobro definirane. Točno se zna tko uopće može odjelu nabave (aplikacijski sloj) dati zadatak da nabavi računalo. Zna se i kako se to čini. U slučaj uda u komunikaciji s prodajnom službom nabava ima problema ili nejasnoća, to će obznaniti upravo sloju iznad sebe: korisniku.
S druge, pak, strane, da bi se poslala bila koja poruka prema prodajnoj službi drugog poduzeća, nabavni referent zadatke i sadržaj poruke prenosi svojoj tajnici. On će reči što treba kupiti, a ona će ispuniti odgovarajuće obrasce.
Tajnica ima ispod sebe pisarnicu. Njoj će dostaviti ispunjene obrasce zatvorene u pismo (paket). Pisarnica sva primljena pisma odnosi na poštu. Pošta sva pisma svih korisnika šalje svojim sustavom: vrečama, koje idu u kontejnere, koji idu na brodove itd.
Vrlo je lako uočiti da pisarnica može pismo dostaviti i tekličem, kurirskom službom ili telefaksom. Što god pisarnica odabrala, ništa se u gornjim slojevima neće promijeniti.
Slično, tajnica u odjelu nabave, može otići raditi u drugo poduzeće na isti posao, bez potrebe prilagodb, jer je postupak i njen posao (sloj) jasno definiran (standardiziran).